Kolizji i wypadków nie da się w 100% wyeliminować, dlatego stosuje się między innymi takie rozwiązania, jak bariery ochronne, żeby przynajmniej zminimalizować ich skutki. Jakie są jednak zasady ich stosowania? Czy bariery mogą służyć do kierowania ruchem? Dzisiaj bliżej przyjrzymy się ich umieszczaniu na drogach.


Znaki zakazu wskazujące na ograniczenie prędkości, wysokie mandaty, a nawet możliwość utraty prawa jazdy – niestety wszystkie te sposoby nie są w stanie przekonać wielu kierowców, aby zdjąć nogę z gazu. Stosuje się więc inne metody, które przy nadmiernej prędkości mogą doprowadzić do uszkodzenia pojazdu, czyli progi zwalniające.
Na naszych drogach często można zauważyć różne elementy oznakowania drogowego, takie jak słupki drogowe, przeszkodowe czy pachołki. Każdy z nich pełni konkretną funkcję, a ich umieszczenie jest ściśle określone przepisami prawa. W tym artykule przedstawimy różnice między pachołkami, słupkami drogowymi i przeszkodowymi, a także omówimy sytuacje, w których stosuje się poszczególne rodzaje oznakowania drogowego.
Farby, lakiery i oznakowania drogowe to nieodłączne elementy naszych dróg. Wymaga się od nich nie tylko trwałości i odporności na działanie czynników zewnętrznych, ale też zgodności z unijnymi przepisami. Dzisiaj skupimy się na zasadach, które obowiązują instytucje składające zamówienia publiczne.
Jak wynika z danych policji, w 2022 roku doszło do ponad 21,3 tys. wypadków drogowych, w których zginęły 1883 osoby, a 24,7 tys. osób zostało rannych. Nic więc dziwnego, że wciąż szuka się nowych sposobów, aby poprawić bezpieczeństwo na drogach. Stosuje się między innymi liczne metody na uspokojenie ruchu.
Pachołki drogowe często stosuje się jako czasowe oznakowanie, aby bezpiecznie kierować ruchem. Czasami konieczne jest zwiększanie ich widoczności, dlatego wykorzystuje się takie elementy, jak tyczki do pachołków drogowych, doskonale znane każdemu, kto uczył się jazdy na placu manewrowym. Dzisiaj przyjrzeliśmy się bliżej pachołkom i zasadom stosowania ich w ruchu drogowym.
Znaki drogowe – poziome i pionowe – stanowią podstawowe oznakowanie, do którego powinni się stosować wszyscy uczestnicy ruchu drogowego. Jednak oprócz nich bardzo ważne są tabliczki informacyjne, które stanowią ich uzupełnienie. Dzięki nim można bowiem czytelnie przekazać informację dotyczącą występowania niebezpieczeństwa czy zakresu obowiązywania danego znaku.
Pasy drogowe to podstawowe znaki poziome umieszczane na jezdni. Linie te są niezbędne do tego, aby każdy uczestnik ruchu drogowego mógł zawsze zachowywać najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zarówno kierowcy, jak i piesi, wiedzą dzięki nim, jak mogą się poruszać po dostępnej przestrzeni.
Znaki to, obok takich urządzeń, jak słupek drogowy, podstawa bezpieczeństwa w ruchu, dlatego w tym wpisie kończymy przegląd znaków. Zebraliśmy znaki ostrzegawcze, dzięki którym kierowcy wiedzą, kiedy zachować szczególną ostrożność.
Ograniczona widoczność może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego na drogach stosuje się nie tylko znaki nakazu, ale też różnego rodzaju urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Należą do nich między innymi lustra zwiększające widoczność i eliminujące martwe punkty.
Przejścia dla pieszych to podstawa bezpieczeństwa na drogach, ale żeby zachować płynność ruchu, ich lokalizacja musi być dobrze przemyślana. W naszej ofercie dostępna jest więc farba do malowania pasów drogowych, również przejść dla pieszych. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej zasadom umieszczania ich na drogach.
Doświadczenie pokazuje, że urządzenia bezpieczeństwa drogowego lepiej sprawdzają się przy ograniczeniu prędkości niż znaki – perspektywa uszkodzenia samochodu działa bardziej od możliwości otrzymania mandatu. W wielu miejscach pojawiają się progi podrzutowe (U-17) i zwalniające (U-16), które skutecznie zachęcają do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
W tym artykule wracamy do przeglądu znaków drogowych – konkretnie znaków nakazu. Obok takich urządzeń bezpieczeństwa drogowego, jak słupki przeszkodowe, wskazują kierowcom prawidłowy tor ruchu, a przez to zapobiegają kolizjom.
Na drogach wykorzystuje się nie tylko znaki, ale też różnego rodzaju urządzenia bezpieczeństwa drogowego, w tym elementy odblaskowe – kocie oczka. Podobnie jak w przypadku znaków, obowiązują tutaj wymagania techniczne i zasady ich umieszczania, aby odblaski zapewniały bezpieczeństwo na drogach.
Oto trzecia, ostatnia część przeglądu znaków zakazu, które zapewniają bezpieczeństwo na drogach, zabraniając uczestnikom ruchu wykonywania manewrów, które mogłyby spowodować zagrożenie. Nie bez powodu każdy kandydat na kierowcę musi wykazać się znajomością znaków, między innymi zakazu.
Ustalenie i odpowiednie oznaczenie drogi z pierwszeństwem to jedna z podstaw zachowania bezpieczeństwa w ruchu. W poprzednich artykułach opisywaliśmy znaki informacyjne, dzięki którym kierowcy wiedzą, między innymi gdzie mają ustąpić pierwszeństwa. Tym razem skupiliśmy się na zasadach ustalania drogi z pierwszeństwem.
Znajomość znaków drogowych jest niezbędna, aby zdać egzamin na prawo jazdy - to podstawa zachowania bezpieczeństwa w ruchu. Jednymi ze znaków pojawiających się na polskich drogach są znaki ostrzegawcze. Dzięki nim kierowcy w porę wiedzą, że zbliżają się do miejsca, gdzie muszą zachować szczególną ostrożność, dlatego mają czas na reakcję.
Im lepiej oznakowana droga, tym łatwiej i bezpieczniej dla wszystkich uczestników ruchu. Zastosowanie znajdują więc nie tylko takie urządzenia, jak bariery tymczasowe, ale przede wszystkim znaki, których znajomość jest podstawą dla każdego kierowcy. Dzisiaj kończymy przegląd znaków informacyjnych, który rozpoczęliśmy w poprzednich artykułach.
Znaki drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko umożliwiają wprowadzenie ustalonej organizacji ruchu, ale też ułatwiają życie kierowcom. Takie zastosowanie ma przede wszystkim tablica informacyjna, która np. znakuje ważne obiekty.
Znaki zakazu są niezbędne, ponieważ informują kierowców o ustalonej organizacji ruchu, a przez to - zapewniają bezpieczeństwo. W Polsce posiadamy aż 44 znaki drogowe zakazu, dlatego w tym artykule kontynuujemy ich przegląd.