Ograniczona widoczność może prowadzić do poważnych wypadków, dlatego na drogach stosuje się nie tylko znaki nakazu, ale też różnego rodzaju urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Należą do nich między innymi lustra zwiększające widoczność i eliminujące martwe punkty.
Zastosowanie luster drogowych
Ciasna, miejska zabudowa czasami sprawia, że pojawiają się problemy z widocznością. Lustra pozwalają wyeliminować martwe punkty, dzięki czemu kierujący może sprawdzić, czy może bezpiecznie kontynuować jazdę. Umożliwiają również ocenę prędkości i odległości, z jaką porusza się pojazd, dlatego zapobiegają kolizjom.
Podobną funkcję, chociaż w innym miejscu, spełniają lustra sklepowe akrylowe, które ułatwiają personelowi kontrolę nad lokalem oraz przemysłowe, umieszczane na magazynach, parkingach zakładowych itp.
Zasady umieszczania luster drogowych
Reguły zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Opisuje ono szczegółowe normy umieszczania luster na drogach. Do użytku dopuszczone są wypukłe lustra okrągłe (U-18a) i prostokątne (U-18b). W ruchu drogowym umieszcza się lustra w biało-czerwonych ramkach, a na terenach magazynów, parkingów zakładowych itp. – w żółto-czarnych ramkach.
Widoczność zazwyczaj ograniczają budynki, słupy czy drzewa, dlatego lustra stosuje się szczególnie w takich miejscach, jak:
- Skrzyżowania dróg i ulic osiedlowych,
- Wyjazdy z posesji,
- Przystanki komunikacji zbiorowej umieszczone na łukach,
- Drogi wewnętrzne w obiektach handlowych itp.
Warto pamiętać, że lustra powinno się umieszczać na wysokości minimum 2 metry nad chodnikiem lub poboczem. Montaż na takiej wysokości zapewnia dobrą widoczność.
Lustro okrągłe czy prostokątne?
Chociaż dozwolone jest zarówno wykorzystywanie luster okrągłych, jak i prostokątnych, nie oznacza to, że nie występują między nimi różnice i dowolnie można je umieszczać na drogach. Podobnie, jak w przypadku innych urządzeń ruchu drogowego, najpierw trzeba przeanalizować warunki w konkretnym miejscu, a dopiero potem dokonać wyboru. Przy innych urządzeniach, takich jak słupek przeszkodowy, najważniejsze jest, aby były widoczne z jak największej odległości. W przypadku luster wygląda to trochę inaczej, ponieważ to one mają zwiększać widoczność. Prostokątne lustra dają dokładniejszy obraz – właśnie ta zaleta sprawia, że umieszcza się je w wąskich uliczkach oraz na gęsto, zabudowanym, miejskim obszarze. Sprawdzają się tam, gdzie wymagana jest doskonała widoczność na niewielkiej przestrzeni. Przy wyjazdach, kiedy kierowca powinien mieć jak najszerszy kąt widzenia, częściej wykorzystuje się lustra okrągłe, ponieważ dają mniej dokładny obraz, ale pozwalają kontrolować większy obszar.
Konieczny jest też odpowiedni dobór rozmiaru, ponieważ im mniejsze lustro, tym mniejsza dystans, z którego można obserwować drogę. Bierze się tutaj pod uwagę tzw. minimalną odległość obserwacji kątowej. Dla porównania, w przypadku lustra okrągłego o średnicy 50 cm, minimalna odległość wynosi 9-12 metrów, a dla lustra o średnicy 90 cm – od 15 do 22 metrów. Podobnie sytuacja wygląda dla luster prostokątnych: lustro o wymiarach 40x60 cm zapewnia minimalną odległość obserwacji kątowej 9-12 metrów, a lustro 80x100 cm – od 22 do 27 metrów.
Kto może umieszczać lustra na drogach?
Niektórzy kierowcy, którzy mają problem ze słabą widocznością na wyjeździe z posesji, zastanawiają się nad montażem lustra. Warto jednak pamiętać, że nie można samowolnie stosować urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, nawet jeśli jest to uzasadnione warunkami i mogłoby zapobiegać zagrożeniom. Na montaż lustra możesz zdecydować się wyłącznie za zgodą zarządcy drogi i organu zarządzającego ruchem: marszałek województwa zarządza ruchem na drogach wojewódzkich, a starosta – na powiatowych i gminnych.
Brak widoczności prowadzi do poważnych zagrożeń w ruchu, dlatego tak ważną rolę na drogach odgrywają lustra. W naszej ofercie znajdziesz zarówno te przeznaczone na drogi, jak i do sklepów, magazynów, parkingów, hal produkcyjnych itp.