Ustalenie i odpowiednie oznaczenie drogi z pierwszeństwem to jedna z podstaw zachowania bezpieczeństwa w ruchu. W poprzednich artykułach opisywaliśmy znaki informacyjne, dzięki którym kierowcy wiedzą, między innymi gdzie mają ustąpić pierwszeństwa. Tym razem skupiliśmy się na zasadach ustalania drogi z pierwszeństwem.
Jakim drogom przyznaje się pierwszeństwo?
Pierwszeństwo nadaje się przede wszystkim:
- drogom krajowym,
- drogom wojewódzkim,
- drogom powiatowym,
- połączeniom międzydzielnicowym,
- trasom komunikacji zbiorowej.
Ma to przede wszystkim zwiększać płynność ruchu, ponieważ tymi rodzajami dróg porusza się więcej pojazdów. W miastach kładzie się nacisk na ułatwienie ruchu pojazdów komunikacji zbiorowej, nie tylko przez nadanie pierwszeństwa, ale też tworzenie tzw. buspasów.
Przebieg drogi z pierwszeństwem powinien być w miarę możliwości prosty. Jeśli to tylko możliwe, trasa z pierwszeństwem nie powinna zmieniać kierunku na skrzyżowaniu. W razie potrzeby stosuje się również tablice informacyjne, które dokładnie przedstawiają, jak przebiega droga z pierwszeństwem. Zmiany kierunku trasy z pierwszeństwem unika się szczególnie na skrzyżowaniach w kształcie litery T. Dzieje się tak, szczególnie jeśli natężenie ruchu, przynajmniej na jednym z wlotów, jest niewielkie.
Znaczenie mają tutaj również cechy geometryczne, czyli szerokość jezdni, liczba pasów ruchu itp. Trasa z pierwszeństwem powinna się różnić pod względem cech geometrycznych od dróg, które ją przecinają lub do niej dochodzą.
W obszarze zabudowanym bardzo często rezygnuje się z określania pierwszeństwa znakami.
Drogi z pierwszeństwem a skrzyżowania
Zdarza się też, że do skrzyżowania dochodzą dwie drogi z pierwszeństwem. Jeśli nie jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, ponownie pojawia się kwestia wyznaczenia pierwszeństwa. Konieczny okazuje się wybór drogi o większym natężeniu ruchu, aby zachować jego płynność. Zdarza się jednak, że wyznaczenie trasy podporządkowanej jest trudne z powodu zbliżonego natężenia ruchu. W takiej sytuacji bierze się pod uwagę inne czynniki takie, jak:
- cechy geometryczne drogi,
- obecność ruchu tranzytowego,
- przewaga komunikacji zbiorowej.
Analiza ruchu jest bardzo ważna, ponieważ jeśli pierwszeństwo nie zostanie odpowiednio wyznaczone, trudno będzie zachować płynność ruchu.
Oznakowanie pierwszeństwa pojawia się również na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Tutaj sytuacja jest jednak prostsza, ponieważ pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się na rondzie, dlatego pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie muszą im ustąpić. Stosuje się tutaj znaki A-7 (Ustąp) i C-12 (Skrzyżowanie o ruchu okrężnym). W niektórych przypadkach rezygnuje się jednak z umieszczenia znaku C-12. W przypadku skrzyżowań o rozszerzonych wlotach, gdzie ruch odbywa się wokół wyspy, zastosowanie znajdują znaki: D-1 (Droga z pierwszeństwem), D-2 (Koniec drogi z pierwszeństwem) i A-7 (Ustąp).
Umieszczanie znaku D-1 i innych znaków informacyjnych
Znak D-1 (Droga z pierwszeństwem) umieszcza się na początku drogi, jeśli znajduje się w obszarze zabudowanym. Jeżeli zmienia się kierunek trasy z pierwszeństwem i zastosowanie znajdują tablice informacyjne, znak trzeba umieścić, niezależnie od rodzaju obszaru. Oznaczenie pierwszeństwa jest konieczne również przed skrzyżowaniem – znak ustawia się w odległości 50 m od skrzyżowania.
Warto też pamiętać, że znak informacyjny może mieć różne wymiary. Wzdłuż trasy z pierwszeństwem często powtarza się znaki D-1 w mniejszym rozmiarze. Jeżeli jednak odległość między skrzyżowaniami nie przekracza 50 m, nie ma potrzeby powtarzania znaku. Przy każdym ze znaków D-1 powinna znajdować tabliczka informująca o zmianie kierunku pierwszeństwa, jeśli występuje na konkretnym skrzyżowaniu.
Znak D-2 (Koniec drogi z pierwszeństwem)
Znak odwołuje pierwszeństwo nadane za pomocą znaku D-1. Trzeba go umieścić przed skrzyżowaniem z inną drogą z pierwszeństwem lub na skrzyżowaniu dróg równorzędnych (zwłaszcza, jeśli jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym). Przepisami ustalona jest również odległość znaku:
- do 50 m - jeśli dozwolona prędkość nie przekracza 60 km/h,
- do 150 m - jeżeli dozwolona prędkość przekracza 60 km/h.
Przy znakach D-2 również stosuje się dodatkowe tabliczki, zwłaszcza jeśli znak jest w mniejszej odległości od skrzyżowania, niż podane wyżej. Zastosowanie znajdują tabliczki z napisem Stop oraz dokładną odległością od skrzyżowania. Łączy się je również ze znakiem A-7 (Ustąp pierwszeństwa).
Dozwolone wymiary znaków D-1 i D-2
Znaki drogowe, podobnie jak inne urządzenia m.in. lustra przemysłowe, zapewniają bezpieczeństwo, dlatego muszą być dobrze widoczne. Na naszych znakach umieszczamy folię odblaskową drugiej generacji, ale znaczenie ma również odpowiedni rozmiar, dzięki któremu znaki są czytelne. W zależności od długości podstawy, znaki informacyjne dzielimy na:
- wielkie (W) - 1200 mm,
- duże (D) - 900 mm,
- średnie (S) i małe (M) - 600 mm,
- mini (MI) - 400 mm.
W naszej ofercie znajdują się znaki spełniające obowiązujące normy, również dotyczące rozmiaru. Posiadamy również obejmy przeznaczone do stabilnego montażu znaków, a w razie większych zamówień lub niestandardowych oczekiwań, zapraszamy do kontaktu.