Na terenie Warszawy zakupy od 2000 złotych dostarczamy GRATIS Na terenie Warszawy zakupy od 2000 złotych dostarczamy GRATIS Zadzwoń do nas: 606971040 Zadzwoń do nas: 606971040   lub napisz:biuro@nadrogi.pl lub napisz:biuro@nadrogi.pl  Udzielamy przedłużonego terminu płatności dla szół, urzędów i innych instytucji publicznych

Udzielamy przedłużonego terminu płatności dla szół, urzędów i innych instytucji publicznych

Promocje
Krawężnik elastyczny - czarny - 1000x90x100 mm
Krawężnik elastyczny - czarny - 1000x90x100 mm

178,28 zł

Cena regularna: 198,09 zł

Najniższa cena: 198,09 zł

144,94 zł

Cena regularna: 161,05 zł

Najniższa cena: 161,05 zł
szt.
Azyl segmentowy Consul Mini - element wewnętrzny
Azyl segmentowy Consul Mini - element wewnętrzny

150,89 zł

Cena regularna: 167,66 zł

Najniższa cena: 167,66 zł

122,67 zł

Cena regularna: 136,31 zł

Najniższa cena: 136,31 zł
szt.
Separator (ogranicznik) parkingowy czarno-żółty 180 - 1820x152x102 mm
Separator (ogranicznik) parkingowy czarno-żółty 180 - 1820x152x102 mm

148,06 zł

Cena regularna: 164,51 zł

Najniższa cena: 164,51 zł

120,37 zł

Cena regularna: 133,75 zł

Najniższa cena: 133,75 zł
szt.
Separator drogowy czarno-żółty - zakończenie - 1130x240x80 mm
Separator drogowy czarno-żółty - zakończenie - 1130x240x80 mm

123,04 zł

Cena regularna: 136,71 zł

Najniższa cena: 136,71 zł

100,03 zł

Cena regularna: 111,15 zł

Najniższa cena: 111,15 zł
szt.
Próg zwalniający wyspowy QUARTET - 300x180x6,5 cm
Próg zwalniający wyspowy QUARTET - 300x180x6,5 cm

4 433,53 zł

Cena regularna: 4 926,14 zł

Najniższa cena: 4 926,14 zł

3 604,50 zł

Cena regularna: 4 004,99 zł

Najniższa cena: 4 004,99 zł
szt.
Separator drogowy żółty - zakończenie - 1130x240x80 mm
Separator drogowy żółty - zakończenie - 1130x240x80 mm

109,62 zł

Cena regularna: 121,80 zł

Najniższa cena: 121,80 zł

89,12 zł

Cena regularna: 99,02 zł

Najniższa cena: 99,02 zł
szt.
Azyl segmentowy Consul Mini - element końcowy
Azyl segmentowy Consul Mini - element końcowy

218,69 zł

Cena regularna: 242,99 zł

Najniższa cena: 242,99 zł

177,80 zł

Cena regularna: 197,55 zł

Najniższa cena: 197,55 zł
szt.
Próg podrzutowy LONG - czerwony element skrajny - 20x30x7,5 cm
Próg podrzutowy LONG - czerwony element skrajny - 20x30x7,5 cm

160,83 zł

Cena regularna: 178,70 zł

Najniższa cena: 178,70 zł

130,76 zł

Cena regularna: 145,28 zł

Najniższa cena: 145,28 zł
szt.
Najazd (podjazd, krawężnik) krawężnikowy - wys. 15 cm
Najazd (podjazd, krawężnik) krawężnikowy - wys. 15 cm

202,71 zł

Cena regularna: 225,23 zł

Najniższa cena: 225,23 zł

164,80 zł

Cena regularna: 183,11 zł

Najniższa cena: 183,11 zł
szt.
Podstawa duża z panelem elastycznym - folia II generacji
Podstawa duża z panelem elastycznym - folia II generacji

162,27 zł

Cena regularna: 180,30 zł

Najniższa cena: 180,30 zł

131,93 zł

Cena regularna: 146,59 zł

Najniższa cena: 146,59 zł
szt.
Próg podrzutowy LONG - czarny element środkowy - 180x30x7,5 cm
Próg podrzutowy LONG - czarny element środkowy - 180x30x7,5 cm

383,56 zł

Cena regularna: 426,18 zł

Najniższa cena: 426,18 zł

311,84 zł

Cena regularna: 346,49 zł

Najniższa cena: 346,49 zł
szt.
Próg podrzutowy punktowy - czarny - ø40
Próg podrzutowy punktowy - czarny - ø40

170,50 zł

Cena regularna: 189,45 zł

Najniższa cena: 189,45 zł

138,62 zł

Cena regularna: 154,02 zł

Najniższa cena: 154,02 zł
szt.
Azyl segmentowy Consul 50 - element skrajny
Azyl segmentowy Consul 50 - element skrajny

143,16 zł

Cena regularna: 159,07 zł

Najniższa cena: 159,07 zł

116,39 zł

Cena regularna: 129,33 zł

Najniższa cena: 129,33 zł
szt.
Próg kablowy - 3-kanałowy z pokrywą
Próg kablowy - 3-kanałowy z pokrywą

499,26 zł

Cena regularna: 554,73 zł

Najniższa cena: 554,73 zł

405,90 zł

Cena regularna: 451,00 zł

Najniższa cena: 451,00 zł
szt.
Słupek uchylny Springback z rękawem odblaskowym Sealbrite - 75 cm
Słupek uchylny Springback z rękawem odblaskowym Sealbrite - 75 cm

70,00 zł

Cena regularna: 124,95 zł

Najniższa cena: 69,00 zł

56,91 zł

Cena regularna: 101,59 zł

Najniższa cena: 56,10 zł
szt.
Próg segmentowy - element prawy/lewy skrajny - wys. 10 cm
Próg segmentowy - element prawy/lewy skrajny - wys. 10 cm

330,24 zł

Cena regularna: 366,93 zł

Najniższa cena: 366,93 zł

268,49 zł

Cena regularna: 298,32 zł

Najniższa cena: 298,32 zł
Separator (ogranicznik) czerwono-biały - HOL - 1200x150x45 mm
Separator (ogranicznik) czerwono-biały - HOL - 1200x150x45 mm

143,98 zł

Cena regularna: 159,98 zł

Najniższa cena: 159,98 zł

117,06 zł

Cena regularna: 130,07 zł

Najniższa cena: 130,07 zł
szt.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Cenniki do pobrania

Ustalanie drogi z pierwszeństwem

Ustalenie i odpowiednie oznaczenie drogi z pierwszeństwem to jedna z podstaw zachowania bezpieczeństwa w ruchu. W poprzednich artykułach opisywaliśmy znaki informacyjne, dzięki którym kierowcy wiedzą, między innymi gdzie mają ustąpić pierwszeństwa. Tym razem skupiliśmy się na zasadach ustalania drogi z pierwszeństwem.

Jakim drogom przyznaje się pierwszeństwo?

Pierwszeństwo nadaje się przede wszystkim:

  • drogom krajowym,
  • drogom wojewódzkim,
  • drogom powiatowym,
  • połączeniom międzydzielnicowym,
  • trasom komunikacji zbiorowej.

Ma to przede wszystkim zwiększać płynność ruchu, ponieważ tymi rodzajami dróg porusza się więcej pojazdów. W miastach kładzie się nacisk na ułatwienie ruchu pojazdów komunikacji zbiorowej, nie tylko przez nadanie pierwszeństwa, ale też tworzenie tzw. buspasów.

tablice informacyjne

Przebieg drogi z pierwszeństwem powinien być w miarę możliwości prosty. Jeśli to tylko możliwe, trasa z pierwszeństwem nie powinna zmieniać kierunku na skrzyżowaniu. W razie potrzeby stosuje się również tablice informacyjne, które dokładnie przedstawiają, jak przebiega droga z pierwszeństwem. Zmiany kierunku trasy z pierwszeństwem unika się szczególnie na skrzyżowaniach w kształcie litery T. Dzieje się tak, szczególnie jeśli natężenie ruchu, przynajmniej na jednym z wlotów, jest niewielkie.

Znaczenie mają tutaj również cechy geometryczne, czyli szerokość jezdni, liczba pasów ruchu itp. Trasa z pierwszeństwem powinna się różnić pod względem cech geometrycznych od dróg, które ją przecinają lub do niej dochodzą.

W obszarze zabudowanym bardzo często rezygnuje się z określania pierwszeństwa znakami.

Drogi z pierwszeństwem a skrzyżowania

Zdarza się też, że do skrzyżowania dochodzą dwie drogi z pierwszeństwem. Jeśli nie jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, ponownie pojawia się kwestia wyznaczenia pierwszeństwa. Konieczny okazuje się wybór drogi o większym natężeniu ruchu, aby zachować jego płynność. Zdarza się jednak, że wyznaczenie trasy podporządkowanej jest trudne z powodu zbliżonego natężenia ruchu. W takiej sytuacji bierze się pod uwagę inne czynniki takie, jak:

  • cechy geometryczne drogi,
  • obecność ruchu tranzytowego,
  • przewaga komunikacji zbiorowej.

Analiza ruchu jest bardzo ważna, ponieważ jeśli pierwszeństwo nie zostanie odpowiednio wyznaczone, trudno będzie zachować płynność ruchu.

Oznakowanie pierwszeństwa pojawia się również na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Tutaj sytuacja jest jednak prostsza, ponieważ pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się na rondzie, dlatego pojazdy wjeżdżające na skrzyżowanie muszą im ustąpić. Stosuje się tutaj znaki A-7 (Ustąp) i C-12 (Skrzyżowanie o ruchu okrężnym). W niektórych przypadkach rezygnuje się jednak z umieszczenia znaku C-12. W przypadku skrzyżowań o rozszerzonych wlotach, gdzie ruch odbywa się wokół wyspy, zastosowanie znajdują znaki: D-1 (Droga z pierwszeństwem), D-2 (Koniec drogi z pierwszeństwem) i A-7 (Ustąp).

Umieszczanie znaku D-1 i innych znaków informacyjnych

Znak D-1 (Droga z pierwszeństwem) umieszcza się na początku drogi, jeśli znajduje się w obszarze zabudowanym. Jeżeli zmienia się kierunek trasy z pierwszeństwem i zastosowanie znajdują tablice informacyjne, znak trzeba umieścić, niezależnie od rodzaju obszaru. Oznaczenie pierwszeństwa jest konieczne również przed skrzyżowaniem – znak ustawia się w odległości 50 m od skrzyżowania.

Warto też pamiętać, że znak informacyjny może mieć różne wymiary. Wzdłuż trasy z pierwszeństwem często powtarza się znaki D-1 w mniejszym rozmiarze. Jeżeli jednak odległość między skrzyżowaniami nie przekracza 50 m, nie ma potrzeby powtarzania znaku. Przy każdym ze znaków D-1 powinna znajdować tabliczka informująca o zmianie kierunku pierwszeństwa, jeśli występuje na konkretnym skrzyżowaniu.

Znak D-2 (Koniec drogi z pierwszeństwem)

Znak odwołuje pierwszeństwo nadane za pomocą znaku D-1. Trzeba go umieścić przed skrzyżowaniem z inną drogą z pierwszeństwem lub na skrzyżowaniu dróg równorzędnych (zwłaszcza, jeśli jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym). Przepisami ustalona jest również odległość znaku:

  • do 50 m - jeśli dozwolona prędkość nie przekracza 60 km/h,
  • do 150 m - jeżeli dozwolona prędkość przekracza 60 km/h.

Przy znakach D-2 również stosuje się dodatkowe tabliczki, zwłaszcza jeśli znak jest w mniejszej odległości od skrzyżowania, niż podane wyżej. Zastosowanie znajdują tabliczki z napisem Stop oraz dokładną odległością od skrzyżowania. Łączy się je również ze znakiem A-7 (Ustąp pierwszeństwa).

Dozwolone wymiary znaków D-1 i D-2

Znaki drogowe, podobnie jak inne urządzenia m.in. lustra przemysłowe, zapewniają bezpieczeństwo, dlatego muszą być dobrze widoczne. Na naszych znakach umieszczamy folię odblaskową drugiej generacji, ale znaczenie ma również odpowiedni rozmiar, dzięki któremu znaki są czytelne. W zależności od długości podstawy, znaki informacyjne dzielimy na:

  • wielkie (W) - 1200 mm,
  • duże (D) - 900 mm,
  • średnie (S) i małe (M) - 600 mm,
  • mini (MI) - 400 mm.

W naszej ofercie znajdują się znaki spełniające obowiązujące normy, również dotyczące rozmiaru. Posiadamy również obejmy przeznaczone do stabilnego montażu znaków, a w razie większych zamówień lub niestandardowych oczekiwań, zapraszamy do kontaktu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl